Huhtikuun
1. päivän aamuna pääsimme Meten host-isän kyydissä Assenin juna-asemalle, josta
lähdimme junalla kohti Haagia. Tällä kertaa maisemat olivat Metellekin uusia,
sillä juna Haagiin kulki uutta rautatietä pitkin. Juna kulki halki
Flevoland-provinssin, joka oli aikoinaan pelkkää vettä, kunnes hollantilaiset
päättivät kuivata merestä uuden alueen peltoja varten 1950–1960-luvulla.
Maisema on muuten tylsän tasainen ja peltoinen, mutta Lelystadin kaupungin
jälkeen juna kulkee aivan Oostvaardersplassen-luonnonsuojelualueen vieressä.
Kyseisellä alueella elelee mm. yli 1000 konik-hevosta, joten näimme junan
ikkunasta hevoslaumoja. Maisemasta tuli mieleen Afrikan savannit: tasainen,
heinikkoinen maasto, eläinlaumoja ja matalia puita. Maassa näytti lojuvan paljon
puunkappaleita, mutta ei ole tietoa olivatko ne siinä edellisen päivän myrskyn
jäljiltä vai jostakin muusta syystä.
 |
Konik-hevosia |
 |
Varmaan jonkinlaisia peuroja (kuvat saa suuremmaksi klikkaamalla). |
Haagiin
päästyämme kävelimme juna-asemalta kaupungin keskustassa sijaitsevaan
hostelliimme. Tommi ei ollut koskaan aikaisemmin yöpynyt hostellissa, joten
Metteä hieman arvelutti mitä Tommi sanoisi majoitusoloista. Hostelli oli
kuitenkin melko siisti, ja vessat ja suihkut oli remontoitu vähän aikaa sitten.
Remontti oli ilmeisesti vieläkin vähän vaiheessa, sillä esimerkiksi rappukäytävä
näytti hyvin keskeneräiseltä. Kuuden hengen huoneemme oli melko ahdas, mutta
muuten ihan mukava.
Lähdimme seuraavaksi
syömään lounasta ja tekemään kävelykierroksen kaupungissa. Haagissa käveleminen
on välillä melko vaarallista, sillä liikenne on hyvin kaoottinen. Monilla
kaduilla jalkakäytävän ja pyörätien raja oli hyvin epämääräinen, ja pyörät ja
skootterit suihkivat ohi kovaa vauhtia. Erityisesti skootterit olivat todella
vaarallisia, ja meinasimme jäädä alle parikin kertaa. Lisäksi piti vielä varoa
takaa ja sivulta hiipiviä raitiovaunuja. Hollannissa liikkuminen on yleensä
melko selkeää ja turvallista, mutta ainakin Haag on poikkeustapaus. Myös
Amsterdamissa liikkuminen voi olla hankalaa ja vaarallista, mutta se johtuu
Meten kokemuksen mukaan suuresta ihmismäärästä eikä skootterikuskien
holtittomasta ajotavasta kuten Haagin tapauksessa.
 |
Kiinalainen kaupunginosa |
 |
Binnenhof |
 |
Binnenhof ja oikeassa reunassa Mauritshuis-taidemuseo |
 |
Binnenhof ulkoapäin. Täällä sijaitsee mm. Hollannin parlamentti ja pääministerin toimisto. |
 |
Vanhoja taloja ja uusia taloja. |
Tommin
ensimmäinen yö hostellissa sujui hyvin. Mette oli varautunut muiden
kuorsaukseen korvatulpilla, jotka toimivat oikein hyvin. Tommia kuorsaus ei häirinnyt
ilman korvatulppiakaan. Kävelimme aamulla juna-asemalle, josta lähdimme junalla
Leideniin. Matka ei kestänyt kuin noin vartin verran. Leidenissä kävimme
ostamassa turisti-infosta bussi- ja pääsyliput Keukenhof-kukkapuistoon, joka on
yksi Hollannin suosituimmista turistikohteista. Vaikka tulppaanikausi ei
ollutkaan vielä alkanut, puistossa oli silti valtava määrä erilaisia kukkia.
Myös turisteja oli paljon, erityisesti Kiinan, Japanin ja Etelä-Korean
suunnalta, mutta tulppaaniaikaan ruuhka olisi ollut paljon pahempi. Vaikka
kumpikaan meistä ei ole erityisen kiinnostunut kukista ja erotamme hädin tuskin tulppaanin ja krookuksen toisistaan, Keukenhofissa kannatti kuitenkin
käydä. Aurinkokin paistoi mukavasti, mutta tuuli oli melko viileä. Vaikka
tulppaanit eivät vielä kukkineet ulkona, pääsimme näkemään niitä ihan tarpeeksi
sisätiloissa.
 |
Nähtiin kuitenkin kukkapeltoja, vaikka tulppaanipellot jäivät nyt näkemättä. |
 |
Täällä taitaa olla muutama muukin... |
 |
Keukenhofin kartta |
 |
Harmi että oltiin vähän liian aikaisessa, kukkamosaiikki olisi varmaan ollut hieno. |
 |
Tommi päätti vähän maalailla kahvitauolla. |
Pikaisen maalaustuokion (ks. kuva yllä) jälkeen päätimme lähteä takaisin Leideniin. Kumpikaan ei ollut kyseisessä kaupungissa ennen vieraillut, joten teimme nopean nähtävyyskierroksen. Yritimme lisäksi löytää Metelle uutta käsilaukkua, mutta sen täydellisen löytäminen taitaa olla mahdotonta. Ehdimme juuri ja juuri palata takaisin juna-asemalle ennen kuin alkoi satamaan.
 |
Tuulimylly Leidenissä |
 |
Leidenin keskustaa |
Illalle olimme varanneet liput Fast and Furious 7 -elokuvan "ensi-iltaan". Tommi olikin edelliset kuusi kyseistä hurjastelusaagaa olevaa leffaa nähnyt, ja pitihän se viimeisinkin väännös käydä katsomassa, Elokuvassa erikoista oli se, että yksi päähenkilöistä oli kuollut kesken kuvausten auto-onnettomuudessa, joten oli erikoista nähdä kuinka hänen roolinsa oli toteutettu tietokonetekniikalla ja olisiko hänelle omistettu joku tribuutti-kohtaus. Hollanti-tekstitykset eivät Tommin juonen seuraamista haitanneet, sillä ennalta-arvattava elokuva toisti hyvin pitkälti kaikki edellisissä osissa nähdyt kohtaukset ja letkautukset. Mielenkiintoisen leffasta teki Jason Stathamin (aka Transporter) sekä Vin Dieselin välinen eeppinen taistelu läpi koko elokuvan. Meten mielestä elokuvassa oli liikaa autoja ja vähäpukeisia naisia.
 |
Ratsupoliisit partioivat illalla kadulla. Nähtiin myös polkupyöräpoliiseja, joiden polkupyörissä oli sama kuviointi kuin poliisiautoissa. |
Seuraava päivä oli matkamme viimeinen päivä, sillä illalla lensimme takaisin Tanskaan. Ehdimme kuitenkin viettää päivän Amsterdamissa, koska lento lähti vasta kymmenen aikaan illalla. Menimme siis perjantaiaamuna junalla Haagista Amsterdamiin, jossa jätimme matkalaukut juna-aseman säilytyslokeroihin. Säilytyslokeroiden luona oli hirmuinen ihmisruuhka, sillä kaupunkiin oli tullut valtavasti turisteja pääsiäislomaa viettämään. Onneksi onnistuimme vielä löytämään kaksi vapaata lokeroa laukuillemme. Tommi oli Amsterdamissa ensimmäistä ja Mette varmaan viidettä kertaa. Meten viime käynnistä oli kulunut noin neljä vuotta, joten kaupunki ei kuitenkaan ollut enää tuoreessa muistissa. Tommi oli kovasti odottanut pääsevänsä käymään Punaisten lyhtyjen alueella, joten suuntasimme ensimmäiseksi sinne. Tommia kiinnosti tietää, olisiko paikka maineensa veroinen. Hetken harhailun jälkeen löysimme oikeille pikkukaduille. Tommin mielestä alueelle tultiin todella yllättäen, koska missään ei ollut "varoituskylttiä" alueelle saapumisesta. Kävelimme pari kadunpätkää ja lähdimme sitten kohti Dam-aukiota. Aukion kulmalla kävimme ostamassa turistipuodissa matkamuistoksi Hollannin lippu -haalarimerkit. Sen jälkeen kävelimme Museoaukiolle, jossa mm. van Gogh -museo ja Rijksmuseum sijaitsevat. Emme kuitenkaan menneet yhteenkään museoon, vaan istuskelimme vesialtaan reunalla ja nautimme auringonpaisteesta (ja illalla tietysti havaittiin, että Mette oli jo ehtinyt palaa auringossa).

 |
Dam-aukio ja kuninkaallinen palatsi |
 |
Kansallismonumentti toisen maailmansodan muistoksi |
 |
Altaan päässä Rijksmuseum ja I amsterdam -kirjaimet |
Kun lähdimme kävelemään takaisin asemalle päin, kaupungissa tuntui olevan vielä pahempi tungos kuin tullessa. Yritimme kiertää vähän syrjäisempien katujen kautta, mutta ihmisiä oli kaikkialla. Pelkästään kadun yli pääsiminen oli todella vaikeaa, sillä jalankulkijamassojen lisäksi kaduilla kulki paljon pyöriä, skoottereita, autoja ja raitiovaunuja. Meinasimme taas jäädä skoottereiden ja pyörien alle monta kertaa. Montakohan ihmistä Amsterdamin liikenteessä loukkaantuu päivässä? Lopulta pääsimme takaisin juna-asemalle, ja laukut haettuamme nousimme heti ensimmäiseen Schipholin lentokentälle menevään junaan.
Olimme lentokentällä reippaasti etuajassa ja turvatarkastuksessakaan ei ollut pitkää jonoa, joten meillä oli paljon aikaa ennen lennon lähtöä. Kävimme syömässä pasta bolognese -annokset yhdessä lentokentän ravintoloista, minkä jälkeen kulutimme aikaa haistelemalla läpi kaikki hajuvesipuodin Top10-listalle valitut miesten tuoksut. Lopulta menimme istumaan lähtöporttimme vieressä sijaitsevaan kahvilaan, jossa joimme lasilliset viiniä ja olutta. Ehdimme myös käydä kokeilemassa viiden minuutin hierontalaitteen, mutta koska istuinta ei voinut säätää käyttäjän pituuden mukaan, laite hieroi Meten päätä eikä hartioita. Tommi sitä vastoin oli vähän liian pitkä, koska hartiahieronta osuikin selkään.
Lopulta nousimme lentokoneeseen. Lentomatka kesti vain noin puolitoista tuntia, joten olimme perillä Kööpenhaminan lentokentällä jo ennen kahtatoista yöllä. Koska matkalaukkujen odottelussa meni pitkään, emme ihan ehtineet seuraavaan Aarhusiin menevään junaan. Jouduimme odottamaan kentällä kaksi tuntia seuraavaa junaa, joka lähti kello kahdelta yöllä. Juna kuljetti meitä vain noin 1,5 tunnin ajan, sillä Slagelsessa piti vaihtaa junabussiin. Bussimatka kesti vielä kolme tuntia, mutta Mette nukkui koko matkan tunnin pätkissä. Tommi vain lähinnä nuokkui, joten matka tuntui Tommista paljon pidemmältä kuin Metestä. Puoli seitsemältä lauantaiaamuna olimme viimein perillä Aarhusin keskustassa, ja hieman seitsemän jälkeen olimme kotona. Kävimme vain suihkussa ja menimme sitten heti nukkumaan. Melkoinen reissu! Onneksi lomapäiviä oli kotiinpaluun jälkeen jäljellä vielä muutama, joten ehdimme toipua reissaamisesta ennen kuin yliopisto taas jatkui.
hip hei, kuvia keukenhofista :)
VastaaPoista